Visie op leerlingenzorg/-ondersteuning

De beste ondersteuning die we onze leerlingen kunnen geven is de zorg voor een goed pedagogisch klimaat waarin iedereen mag zijn wie hij of zij is. Dat zien wij als basisvoorwaarde. 

Zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen worden nauwkeurig gevolgd via een systeem van observaties, toetsen en gesprekken met de leerlingen en de ouders.

Ons uitgangspunt is dat niet ieder kind in hetzelfde tempo leert en zich en op hetzelfde niveau bevindt.  Daar houden we in de groepen zoveel mogelijk rekening mee, o.a. door te werken met drie instructiegroepen.

Daarnaast kunnen sommige leerlingen extra ondersteuning gebruiken. Dat gebeurt onder meer door extra of ander werk, remedial teaching, gedragstraining en de Plusklas.


We hanteren de volgende uitgangspunten in de leerlingenzorg:

  • uitgaan van de onderwijsbehoeften;
  • rekening houden met verschillen;
  • nauwkeurig volgen van de ontwikkeling;
  • ondersteuning op maat volgens een stappenplan met niveaus van ondersteuning;
  • handelingsgericht- en opbrengstgericht werken met groepsplannen.


Bij het bepalen van de  onderwijsbehoeften van elk kind kijken wij naar: 

  • stimulerende factoren (wat kan het kind al, wat zijn de sterke kanten?)
  • belemmerende factoren (wat gaat niet goed, wat werkt tegen?)
  • wat kunnen we vervolgens, hoe inzetten om uit het kind te halen wat er in zit?

 
De ondersteuning vindt plaats op vier verschillende niveaus, al naar gelang de behoefte:

Niveau 0:           Algemene reguliere en preventieve zorg in de groep

Niveau 1:           Extra zorg in de groep

Niveau 3:           Speciale ondersteuning binnen de school met inschakeling van externen

Niveau 4:           Speciale ondersteuning binnen/buiten school met een structurele
                            oplossing